Objava: Šoštarić Eduard, 24.11.2020.

EASA objavila prijedlog mjera za povratak zrakoplova Boeing 737 MAX letačkim operacijama

Agencija za sigurnost zračnog prometa Europske unije (EASA) stavila je na javnu raspravu prijedlog Direktive o plovidbenosti (PAD) zrakoplova Boeing 737 MAX, što signalizira namjeru Agencije da se zrakoplovu toga tipa odobri povratak na europsko nebo u roku od nekoliko tjedana, objavila je EASA.

Podsjetimo, zrakoplov Boeing 737 MAX Agencija je prizemljila 12. ožujka 2019. godine nakon dvije nesreće zrakoplova pri čemu je poginulo 346 ljudi. Intenzivan rad u koji je uključeno oko 20 stručnjaka EASA-e tijekom razdoblja od oko 20 mjeseci dao je sada EASA-i potvrdu da će zrakoplov biti siguran za letenje. Američka Savezna uprava za zračni promet (FAA), objavila je konačno odobrenje za modificirani 737 MAX u registru 20. studenog 2020.

"EASA je od samog početka jasno stavila do znanja da će provesti vlastitu objektivnu i neovisnu procjenu modela 737 MAX, usko surađujući s FAA-om i Boeingom, kako bismo bili sigurni da se više neće ponoviti tragične nesreće koje su utjecale na živote toliko puno ljudi”, rekao je izvršni direktor EASA-e Patrick Ky. "Svaki put kad bi se moglo pretpostaviti da su problemi riješeni, kopali smo dublje i postavljali još više pitanja. Rezultat je bio temeljit i sveobuhvatan pregled kako ovaj zrakoplov leti i kako se osjeća pilot koji upravlja s njim zbog čega smo uvjereni kako je sada siguran za letenje."

Istrage nesreća pokazale su da je primarni uzrok svake od njih bio softverski program MCAS poznatiji kao sustav za poboljšanje manevarskih karakteristika, a koji je trebao olakšati upravljanje zrakoplovom. Međutim, MCAS koji je  vođen samo jednim senzorom napadnog kuta (AoA-Angle of Attack), otkazao je višekratno zbog neispravnosti senzora, gurajući nos zrakoplova više puta prema dolje i dovodeći konačno u obje nesreće do potpunog gubitka kontrole nad zrakoplovom. objavila je EASA.

"EASA-in pregled 737 MAX-a započeo je s MCAS-om, ali otišao je daleko dalje", rekao je Ky. "Rano smo donijeli odluku o preispitivanju cijelog sustava kontrole leta i postupno proširili našu procjenu tako da smo obuhvatili sve aspekte dizajna koji bi mogli utjecati na funkcioniranje upravljanja letom. To je, primjerice, dovelo do temeljitije studije instalacije ožičenja, što je rezultiralo promjenom koja je sada propisana i Predloženom direktivom o plovidbenosti. Također smo gurnuli zrakoplov do krajnjih granica tijekom letnih ispitivanja, procijenili ponašanje zrakoplova pri scenarijima kvarova i mogli bismo potvrditi da je zrakoplov stabilan i da nema tendenciju za pitch-up čak i bez MCAS-a."

Analiza ljudskog faktora bila je još jedno područje istraživanja - kako bi se osiguralo da piloti dobiju prava upozorenja u kokpitu ako se pojavi problem, zajedno s postupcima i obukom potrebnom za odgovore na takva upozorenja. Temeljni problem izvornog MCAS-a jest taj što mnogi piloti nisu ni znali da je tamo. U inačici zrakoplova koji su stradali nije bilo upozoravajuće lampice koja bi pilotu dala do znanja kako je senzor AoA neispravan, što je onemogućilo utvrđivanje osnovnog uzroka problema.

Zbog toga EASA sad predlaže da promjene na zrakoplovu koje će zahtijevati konačna Direktiva o plovidbenosti budu popraćene obveznim programom obuke pilota, uključujući obuku na simulatoru leta, kako bi se osiguralo da piloti budu upoznati sa svim aspektima sustava kontrole zrakoplova i odgovarajuće reagiraju na tipične scenarije kvara.

EASA-in prijedlog Direktive o plovidbenosti otvoren je za razdoblje savjetovanja koje traje 28 dana. Kad to završi, EASA će trebati vremena za pregled komentara prije objavljivanja svoje konačne Direktive o plovidbenosti. Ta se konačna objava očekuje od sredine siječnja 2021. godine i predstavljat će formalno ukidanje odluke o prizemljenju za sve zrakoplova tipa 737 MAX kojima upravljaju operatori iz država članica EASA-e. Nakon povratka zrakoplova u promet, EASA se obvezala da će ih pomno nadzirati u eksploataciji, kako bi omogućila rano otkrivanje svih problema koji se mogu pojaviti.

Zajedno s Prijedlogom direktive o plovidbenosti, EASA je također izdala Preliminarnu Sigurnosnu Direktivu za 28-dnevno savjetovanje. To će zahtijevati od neeuropskih zračnih prijevoznika koji su nositelji EASA (TCO) odobrenja za treće zemlje provedbu ekvivalentnih zahtjeva, uključujući obuku zrakoplovnog osoblja. 


Ukratko, EASA-ina Direktiva o plovidbenosti predložila je sljedeće:

- Ažuriranje softvera računala za kontrolu leta, uključujući MCAS
- Ažuriranje softvera za prikaz upozorenja u slučaju neslaganja između dva AoA senzora
- Fizičko odvajanje žica usmjerenih od kokpita do trim stabilizatora
- Ažuriranja priručnika za letove: operativna ograničenja i poboljšani postupci za osposobljavanje pilota za razumijevanje i upravljanje svim relevantnim scenarijima kvara
- Obavezna obuka za sve 737 MAX pilote prije ponovnog letenja zrakoplovom te ažuriranja početne i periodične obuke pilota na MAX-u
- Ispitivanja sustava uključujući AoA senzorski sustav
- Let za operativnu spremnost bez putnika i prije komercijalne upotrebe svakog zrakoplova kako bi se osiguralo da su sve promjene u dizajnu ispravno provedene i da je zrakoplov uspješno i sigurno izveden iz svog dugog razdoblja skladištenja.

Priopćenje EASA-e u cijelosti možete pročitati ovdje