Želim letjeti dronom - što moram napraviti?
Provedbena Uredba o bespilotnim zrakoplovima propisuje razliku između operatora i udaljenog pilota.
Operator bespilotnih zrakoplova (u daljnjem tekst: operator) je svaka pravna ili fizička osoba koja obavlja ili namjerava obavljati aktivnosti u kojima se koristi jedan ili više sustava bespilotnih zrakoplova (u daljnjem tekstu: dron), neovisno o broju udaljenih pilota. Operator se registrira u sustavu registracije Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo (u daljnjem tekstu: HACZ), kada je to primjenjivo.
Udaljeni pilot je osoba koja upravlja dronom u svakoj pojedinačnoj letačkoj operaciji. Udaljeni pilot se ne registrira u sustavu registracije HACZ, već obavlja potrebno osposobljavanje i provjeru sukladno primjenjivim propisima.
U slučaju da je došlo do ozbiljne ozljede osoba ili bliskog susreta bespilotnog zrakoplova sa zrakoplovom s posadom dužni ste u roku od 72 sata izvijestiti Hrvatsku agenciju za civilno zrakoplovstvo o predmetnom događaju putem portala AVIATION REPORTING
Registrirani operator može imati u svojem sustavu više dronova i više udaljenih pilota za izvođenje letačkih operacija, međutim treba imati na umu da su odgovornosti operatora i udaljenog pilota različite.
Možete biti operator i udaljeni pilot ako ste osoba koja istovremeno zaista upravlja dronom. Međutim, možete biti i udaljeni pilot, a da niste operator, ako ste na primjer, udaljeni pilot koji radi za operatora koji pruža usluge dronovima. U tom slučaju pravna ili fizička osoba je operator, a vi udaljeni pilot.
Uklapa li se ono što želim raditi dronom u pravila za otvorenu kategoriju?: |
|
Ne! Onda moram svoje operacije obavljati u posebnoj kategoriji. |
Da! To znači da svoje operacije mogu izvoditi u otvorenoj kategoriji. Ovo su koraci koje moram poduzeti: |
Ishoditi policu obveznog osiguranja od šteta načinjenim trećim osobama. Osigurani rizici uključuju ratne operacije, terorizam, otmice, sabotaže, nezakonito preuzimanje zrakoplova te javne nemire. Najniže pokriće iz osiguranja za odgovornost u odnosu na treće osobe po nesreći za svaki pojedini zrakoplov je 750.000,00 SDR. Napomena: Polica osiguranja mi nije potrebna ako dronom i/ili zrakoplovnim modelom mase do 20 kg ne namjeravam izvoditi nikakve radove iz zraka poput snimanja, fotografiranja, oglašavanja, nadzora i slično, za naknadu ili ne, za osobne ili javne potrebe. Dakle, dronom i/ili zrakoplovnim modelom mase do 20kg ću letjeti samo sportsko rekreativno, na primjer u okviru zrakoplovno modelarskih klubova i aktivnosti. |
Ako prilikom obavljanja svojih aktivnosti koristim dron:
Registarski broj operatora moram istaknuti na svom dronu, pazeći da ne ističem znakove iza crtice: HRV123abc456defg |
Moram se osposobiti i proći provjeru kao udaljeni pilot. Ako namjeravam letjeti dronom male mase, do 900 g u blizini ljudi ili dronom veće mase, do 25 kg tamo gdje nema ljudi i na udaljenosti od 150 m od infrastrukture, potpadam u potkategorije A1/A3 i osposobljavam se i polažem ispit na stranici Osposobljavanje za udaljene pilote. Ako namjeravam letjeti u blizini ljudi dronom mase veće od 900 g, potpadam u potkategoriju A2 i pored polaganja ispita za A1/A3, moram se osposobiti i položiti ispit za potkategoriju A2. Upute su ovdje, a kada sam spreman, javim se na UAS@ccaa.hr da se dogovorim za polaganje ispita. |
Za informiranje o zemljopisnim područjima, pregledu područja gdje smijete, a gdje ne smijete letjeti, te rezervaciju zračnog prostora instalirajte aplikaciju AMC Portal Mobile. Ovisno o području planirane letačke operacije, te masi bespilotnog zrakoplova, svoje letove morate prijavljivati službama kontrole leta. Više informacija o tome ću dobiti ovdje: https://amc.crocontrol.hr/.
|
Ako se namjeravam baviti snimanjem i fotografiranjem, možda ću trebati odobrenje Državne geodetske uprave. Više informacija o tome ću dobiti ovdje: https://dgu.gov.hr/kontakti/80.
|
Dron sam kupio prije primjene novog propisa. Ne udovoljava propisanim uvjetima. Moram li kupiti novi dron? |
---|
NE?! Odlično! Ovo su uvjeti pod kojima mogu nastaviti letjeti tim dronom. |
Uvjeti
izvođenja operacija dronova koji nemaju oznaku C1 do C4 u skladu s Delegiranom
uredbom (EU) 2019/945 tijekom prijelaznog perioda koji traje do 31.prosinca
2023. godine
Zajednički uvjeti operacija:
- UAS nije klase iz Delegirane uredbe (EU) 2019/945 (C1 do C4);
- najveća dopuštena masa bespilotnog zrakoplova pri polijetanju manja je od 25 kg;
- udaljeni pilot održava bespilotni zrakoplov na sigurnoj udaljenosti od ljudi te njime ne leti iznad mnoštva ljudi;
- ako zrakoplov nije u načinu rada „slijedi me”, niti udaljenom pilotu pomaže promatrač bespilotnog zrakoplova, udaljeni pilot neprekidno održava vizualni kontakt sa zrakoplovom kojim upravlja;
- ako ne prelijeće umjetnu tvorevinu, bespilotni zrakoplov ne leti više od 120 metara iznad najbliže točke na tlu;
- dok leti, bespilotnim se zrakoplovom ne prevozi opasna roba niti se iz njega ispušta ikakav materijal.
Posebni uvjeti operacija
OBRATITE PAŽNJU: Nakon prijelaznog perioda, ovim će se dronovima moći izvoditi operacije isključivo u potkategorijama A1 (dron mase < 250 g) i A3 (dron mase < 25 kg) otvorene kategorije ili u posebnoj kategoriji!
Ono što namjeravam raditi dronom ne uklapa se u pravila za otvorenu kategoriju. Ovo su načini na koje mogu ishoditi odobrenje za operacije u posebnoj kategoriji. |
Obavljam operacije u skladu s jednim od standardnih scenarija (STS) koje je objavila EASA. Za sada su objavljena dva: STS-01 i STS-02. Detalje ovih standardnih scenarija mogu pogledati ovdje:
|
Obavljam operacije u skladu s jednom od prethodno izrađenih procjena rizika (PDRA). Za sada su izrađena 4. Mogu ih pročitati pod AMC2 do AMC5 Article 11 u dokumentu Easy access rules for Unmanned Aircraft Systems koji mogu skinuti ovdje: Odlično! Odgovara mi! Trebam podnijeti zahtjev za odobrenje na obrascu UAS-FRM-001, priložiti tražene dokumente navedene u obrascu. |
Hm, ne odgovaraju mi niti standardni scenariji, niti unaprijed izrađene procjene rizika. Želio bih raditi operacije koje se u njih ne uklapaju. Moram podnijeti zahtjev za odobrenje operacija na obrascu UAS-FRM-001, priložiti tražene dokumente navedene u obrascu. Procjenu rizika koju moram priložiti izraditi ću u skladu s uputom UAS-UPUTE-001. |
Želim sam odobravati svoje operacije, a da pritom ne moram dostavljati Izjavu o radu, niti ishoditi odobrenje od Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo. Moram ishoditi jednostavnu svjedodžbu operatora sustava bespilotnog zrakoplova LUC (Light UAS Operator Certificate) u skladu s Dijelom C, Priloga Uredbi (EU) 2019/947. |