Ljudska ograničenja

Ljudsko opažanje

  • Čimbenici koji utječu na operacije unutar vidnog polja udaljenog pilota;
  • Udaljenost prepreka i udaljenost između bespilotnog zrakoplova i prepreke;
  • Procjena brzine bespilotnog zrakoplova;
  • Procjena visine bespilotnog zrakoplova;
  • Svjesnost o situaciji;
  • Noćne operacije.

UDALJENI PILOT PRI IZVOĐENJU UAS OPERACIJA UNUTAR VIDNOG POLJA MORA VODITI RAČUNA O SLJEDEĆEM:

  • Smanjeni osjetilni znakovi
    nepostojanje osjetilnih znakova (vizualnih, slušnih, proprioceptivnih osjetila i osjetila njuha) u UAS operacijama mogu otežati pilotu održavanje svijesti o stanju zrakoplova i zbog položaja udaljenog pilota daleko od bespilotnog zrakoplova otežava samo ispravljanje grešaka.
  • Konstrukcija upravljačke stanice
    teži se da konstrukcija upravljačke stanice bude sukladna standardima ljudskih faktora za konstrukcije s težištem na zadatke udaljenog pilota i drugih koji izvode UAS operacije
  • Primopredaja
    upravljanje bespilotnim zrakoplovom može se prebacivati u letu između udaljenih pilota na istoj upravljačkoj stanici, između upravljačkih ploča na istoj upravljačkoj stanici ili između fizički odvojenih upravljačkih stanica. Primopredaje mogu predstavljati poseban rizik, povezan s greškama u načinu rada sustava i u prekidanju usklađivanja. Gdje bespilotni zrakoplov može dugo ostati u zraku i gdje se za vrijeme jednog leta mogu vršiti primopredaje između više udaljenih pilota, posljedično se sa svakom primopredajom povećava razina rizika
  • Osiguravanje izbjegavanja sudara i odvajanja
    u nedostatku pogleda iz bespilotnog zrakoplova, udaljeni pilot se mora osloniti na alternativne izvore informacija i zbog toga nije u stanju ispuniti uvjete s ATC vizualnim razdvajanjem na uobičajeni način.
  • Ljudski čimbenici kao posljedica rada veze
    Prijenos radio signala i povezana obrada mogu unijeti operativno značajna kašnjenja između ulaznih podataka udaljenog pilota, izvršenja bespilotnog zrakoplova i prikaza izvršenja udaljenom pilotu. Ta kašnjenja će biti posebno primijećena kad je veza uspostavljena geostacionarnim satelitom, a kašnjenja mogu biti kad je veza uspostavljena sustavom zemaljskog radija. Bespilotni zrakoplov mora imati mogućnost nastavka leta i kad se prekine veza.
  • Razmatranja prekida leta
    u hitnim slučajevima se može zahtijevati da udaljeni pilot sleti bespilotnim zrakoplovom izvan planirane lokacije slijetanja, ili da uništi bespilotni zrakoplov kontroliranim udarom, slijetanjem na vodu ili drugim načinom. Iako u bespilotnom zrakoplovu nema ljudi, udaljeni pilot je još uvijek odgovoran za zaštitu života i imovine na zemlji ili u drugom zrakoplovu. Rizik od slučajnog aktiviranja sustava za prekid leta se također mora uzeti u obzir
  • Upravljanje C2 vezom
    udaljeni pilot osim letenja bespilotnim zrakoplovom mora upravljati i pratiti C2 vezu. Ovo zahtijeva da udaljeni pilot bude svjestan trenutnog stanja upravljačke veze, primijeti moguće promjene u kakvoći veze kako se izvodi let i utvrdi i reagira na sve promjene koje se pojave.
  • Upravljanje radnim opterećenjem udaljenog pilota
    nastoji se izraditi takav bespilotni zrakoplov da udaljeni pilot koji mora letjeti u dužem vremenskom periodu bude pod manjim radnim opterećenjem, posebno kad je uloga udaljenog pilota izvoditi nadzorno upravljanje automatizacijom. Dodatno udaljeni pilot mora biti spreman i na mogućnost brzog povećanja radnog opterećenja.
  • Razmatranja održavanja
    osoblje za održavanje mora imati vještine i znanje kako bi mogli raditi sa složenim sustavom koji sadrži elemente koje inače ne održava osoblje za održavanje u konvencionalnom zrakoplovstvu. Otkrivanje problema i ispravljanje grešaka na bespilotnom zrakoplovu može se dogoditi i tijekom leta.
  • Prepreke na lokaciji
    udaljeni pilot mora prije operacije doći na lokaciju i evidentirati sve prepreke i procijeniti na kojoj visini i udaljenosti od njih mora letjeti kako ne bi došlo do neželjenih posljedica
  • Brzina bespilotnog zrakoplova
    udaljeni pilot će prilagoditi brzinu bespilotnog zrakoplova ovisno na kojem području se planiraju izvoditi UAS operacije, odnosno o samom stanju na lokaciji prije izvođenja operacije
  • Visina bespilotnog zrakoplova
    obzirom da se uvijek na ekranu može vidjeti visina leta, udaljeni pilot mora povremeno provjeravati na kojoj visini leti i prilagoditi visinu da uvijek leti niže od najviše dopuštene visine
  • Svjesnost o situaciji
    udaljeni pilot u svakom trenutku UAS operacije mora voditi računa o stanju u zračnom prostoru u kojem izvodi operacije i pratiti stanje u njemu
  • Noćne operacije
    udaljeni pilot prije izvođenja UAS operacija noću mora provjeriti stanje na planiranoj lokaciji, napraviti plan leta u kojem će biti navedene sve prepreke na lokaciji i osigurati da sva zahtijevana svjetla na bespilotnom zrakoplovu budu ispravna