PRAVILNIK O SUSTAVIMA BESPILOTNIH ZRAKOPLOVA („NARODNE NOVINE“ BROJ 104/18) PRESTAJE VAŽITI OD 01.01.2021. GODINE TE SE POČINJU PRIMJENJIVATI DELEGIRANA UREDBA (EU) 2019/945 I PROVEDBENA UREDBA (EU) 2019/947 U SVIM DRŽAVAMA ČLANICAMA EUROPSKE UNIJE
Uredbom (EU) 2019/947 koja se primjenjuje od 01.01.2021. godine propisana su pravila i postupci za rad bespilotnih zrakoplova.Uredbom (EU) 2019/945 koja se primjenjuje od 01.07.2019. godine utvrđuju se:
- Zahtjevi za projektiranje i proizvodnju sustava bespilotnih zrakoplova te projektiranje i proizvodnju dodataka za daljinsku identifikaciju
- Pravila za stavljanje bespilotnih zrakoplova namijenjenih za rad u „otvorenoj kategoriji” i dodataka za daljinsku identifikaciju na raspolaganje na tržištu i za njihovo slobodno kretanje u Uniji
- Pravila za operatore bespilotnih zrakoplova iz trećih zemalja kada na jedinstvenom europskom nebu obavljaju operacije bespilotnih zrakoplova
OPERACIJE BESPILOTNIM ZRAKOPLOVIMA PROVODITI ĆE SE U OTVORENOJ, POSEBNOJ I CERTIFICIRANOJ KATEGORIJI.
Otvorena kategorija dijeli se na podkategorije:- A1
- A2
- A3
- Kada letite u podkategoriji A1 vaš bespilotni zrakoplov mora biti označen klasom C0 ili C1
- Kada letite u podkategoriji A2 vaš bespilotni zrakoplov mora biti označne klasom C2
- Kada letite u podkategoriji A3 vaš bespilotni zrakoplov mora biti označen klasom C3 ili klasom C4
DUŽNOSTI OPERATORA BESPILOTNOG ZRAKOPLOVA
Obavezna registracija operatora ukoliko:
- unutar otvorene kategorije izvodi operacije bespilotnim zrakoplovom dopuštene mase pri polijetanju od najmanje 250g ili
- bespilotnim zrakoplovima koji u slučaju udarca na čovjeka mogu prenijeti kinetičku energiju veću od 80 džula ili
- bespilotnim zrakoplovom opremljenim senzorima koji mogu prikupljati osobne podatke osim ako je riječ o bespilotnim zrakoplovima koji se smatraju igračkama.
Ukoliko operator koristi više udaljenih pilota za izvođenje letačkih operacija dužan je izraditi pisane procedure te izraditi i održavati listu svog osoblja i njihovih pripadajućih zadaća.
Operator bespilotnog zrakoplova dužan vam je osigurati osposobljavanje kako biste mogli obavljati svoje zadaće u podkategorijama planiranih operacija.
Operator bespilotnog zrakoplova mora imenovati udaljenog pilota za svaku operaciju. Za operacije UAS-a u otvorenoj kategoriji zabranjeno je prepustiti kontrolu nad UA drugoj zapovjednoj jedinici tijekom leta.
Operator bespilotnog zrakoplova dužan je osigurati da bespilotni zrakoplov s kojim izvodite operacije nosi identifikacijsku oznaku klase za određenu podkategoriju.
Prilikom stavljanja UAS-ova s oznakom klase na tržište, proizvođači moraju osigurati usklađenost tih UAS-ova s primjenjivim regulatornim zahtjevima.
Dužni ste se uvjeriti da je vaš bespilotni zrakoplov u takvom stanju da možete na siguran način dovršiti planirani let.
Ne smijete biti pod utjecajem psihoaktivnih tvari ni alkohola te ne smijete upravljati bespilotnim zrakoplovom ukoliko niste u mogućnosti zbog ozljede, umora, lijekova, bolesti ili nekih drugih razloga.
Ne smiju se vršiti nikakve izmjene na UAS-u klase C0, C1, C2, C3, C5 ili C6 koje krše usklađenost sa zahtjevima proizvoda, osim ako je izmjenu predvidio proizvođač i dokumentirano u uputama proizvođača
Promjene UAS-ova s oznakom klase C4 su dopuštene, a takvi se UAS-ovi mogu smatrati 'privatno izgrađenim' UAS-ovima i nastavljaju raditi u potkategoriji A3 otvorene kategorije
Zamjena dijela sličnim u svrhu održavanja ne smatra se preinakom, pod uvjetom da operater koristi originalni dio ili dio koji je u skladu sa karakteristikama koje je definirao proizvođač na popisu zamjenjivih dijelova koji se nalazi u uputama proizvođača
Postavljanje tereta ne smatra se preinakom pod uvjetom da proizvođač nije zabranio pričvršćivanje tereta i da je teret u skladu sa karakteristikama navedenim u uputama proizvođača
Strogo je zabranjeno postavljanje tereta kada je to zabranjeno od strane proizvođača ili postavljanje tereta koji nije u skladu sa karakteristikama navedenim u uputama proizvođača.
Ne smijete biti pod utjecajem psihoaktivnih tvari ni alkohola te ne smijete upravljati bespilotnim zrakoplovom ukoliko niste u mogućnosti zbog ozljede, umora, lijekova, bolesti ili nekih drugih razloga.
Pravilnikom o upravljanju zračnim prostorom, definirana je obaveza uspostave ad hoc strukture u kontroliranom i nekontroliranom zračnom prostoru Republike Hrvatske za letenje bespilotnih zrakoplova.
Vodite računa da imate stalni vizualni kontakt s bespilotnim zrakoplovom te promatrajte zračni prostor oko njega kako ne bi došlo do sudara sa zrakoplovom sa posadom. Ukoliko vaša operacija postane prerizična za druge zrakoplove dužni ste odmah prekinuti let.
Vodite računa da je zabranjeno letjeti blizu i unutar područja u kojima je u tijeku hitna intervencija ukoliko prethodno niste dobili dopuštenje relevantnih službi.
U slučaju da je došlo do ozbiljne ozljede osoba ili bliskog susreta bespilotnog zrakoplova sa zrakoplovom s posadom dužni ste u roku od 72 sata izvijestiti Hrvatsku agenciju za civilno zrakoplovstvo o predmetnom događaju putem portala AVIATION REPORTING.
Vodite računa da imate stalni vizualni kontakt s bespilotnim zrakoplovom te promatrajte zračni prostor oko njega kako ne bi došlo do sudara sa zrakoplovom sa posadom. Ukoliko vaša operacija postane prerizična za druge zrakoplove dužni ste odmah prekinuti let.
Vodite računa da je zabranjeno letjeti blizu i unutar područja u kojima je u tijeku hitna intervencija ukoliko prethodno niste dobili dopuštenje relevantnih službi.
U slučaju da je došlo do ozbiljne ozljede osoba ili bliskog susreta bespilotnog zrakoplova sa zrakoplovom s posadom dužni ste u roku od 72 sata izvijestiti Hrvatsku agenciju za civilno zrakoplovstvo o predmetnom događaju putem portala AVIATION REPORTING.