Opće znanje o bespilotnim zrakoplovima

Principi upravljanja i kontrole

  • Općenito;
  • Frekvencije i spektar podatkovne veze;
  • Načini automatskog leta, preuzimanje i ručna intervencija.

OPĆENITO

Za upravljanje bespilotnim zrakoplovima udaljeni pilot koristi upravljačku stanicu pomoću koje upravlja letom (brzinom, visinom, pravcem leta, itd...) i načinima rada (ručno, žiroskopski potpomognuto, GPS potpomognuto itd.) sustava bespilotnog zrakoplova.

Kontrola kretanja i manevara je presudna za sigurno letenje dronom.
Ona se postiže učinkovitom upotrebom kontrolnih ručica i prekidača na daljinskom upravljaču sustava bespilotnog zrakoplova. Svaki pokret kontrolne ručice predstavlja komandu koja djeluje na jedan određeni pokret bespilotnog zrakoplova. Uspješno manevriranje se postiže kombinacijom upotrebe više komandi istovremeno.
U osnovi, jači pritisak na kontrolnu ručicu daljinskog upravljača čini da se dron jače pokreće u zadanom smjeru.

Četiri su osnovne kontrole bespilotnog zrakoplova:
  • okretanje oko uzdužne osi (roll)
  • okretanje oko poprečne osi (pitch)
  • okretanje oko okomite osi (yaw)
  • snaga (throttle)
Radi jednostavnosti, ovo osposobljavanje podrazumijeva da lijeva kontrolna ručica daljinskog upravljača upravlja yaw i snagom, a desna roll i pitch.

OKRETANJE OKO UZDUŽNE OSI (ROLL)

Okretanje oko uzdužne osi pokreće zrakoplov lijevo ili desno.

To se postiže pomicanjem desne kontrolne ručice na daljinskom upravljaču u lijevo ili desno, čime se zrakoplov naginje u odgovarajuću stranu. U nagnutom položaju propeleri zrakoplova potiskuju zrak u jednom smjeru, a zrakoplov se posljedično kreće u suprotnom smjeru, kako je prikazano na slici.

OKRETANJE OKO POPREČNE OSI (PITCH)

Okretanje oko poprečne osi pokreće zrakoplov naprijed ili nazad.

To se postiže pomicanjem desne kontrolne ručice na daljinskom upravljaču prema sebi ili odo sebe, čime se zrakoplov naginje prema naprijed ili prema nazad. U nagnutom položaju propeleri zrakoplova potiskuju zrak u jednom smjeru, a zrakoplov se posljedično kreće u suprotnom smjeru, kako je prikazano na slici.

OKRETANJE OKO OKOMITE OSI (YAW)

Okretanje oko okomite osi rotira zrakoplov u smjeru kazaljke sata ili u smjeru suprotnom od smjera kazaljke sata.

To se postiže pomicanjem lijeve kontrolne ručice na daljinskom upravljaču u lijevo ili desno, čime zrakoplov odgovarajuće rotira oko svoje okomite osi.

SNAGA (THROTTLE)

Komanda snage daje propelerima zrakoplova dovoljno snage za polijetanje i letenje. Tijekom leta komanda snage je stalno u primjeni. Da biste dodali snagu, gurnite lijevu kontrolnu ručicu od sebe, a da biste oduzeli snagu, povucite je prema sebi.

Pazite da potpuno ne oduzmete snagu sve dok zrakoplov nije na svega par centimetara od površine za slijetanje!

NE ZABORAVITE!

Kada je zrakoplov okrenut smjerom leta prema vama, komande imaju obrnuti učinak.
Na primjer, ako na daljinskom upravljaču kojim upravljate zrakoplovom koji leti prema vama, desnu ručicu komande gurnete u desno, zrakoplov će skrenuti u desno u odnosu na smjer svoga kretanja, međutim u odnosu na vas skrenuti će u lijevo.

Dakle, kada mijenjate smjer leta svoga zrakoplova, razmišljajte kako će se zrakoplov kretati, a ne kako je zrakoplov orijentiran prema vama!

FREKVENCIJE I SPEKTAR PODATKOVNE VEZE

Kako bi se osigurala sto učinkovitija veza daljinskog upravljača (predajnika) i bespilotnog zrakoplova (prijemnika) koriste se frekvencije 2 GHz i 5 GHz jer omogućuju veću kvalitetu prijenosa signala i informacija. Sam prijemnik i predajnik automatski mijenjaju frekvencije rada 100-tinjak puta u sekundi kako bi se osigurao rad na frekvenciji na kojoj je najmanje smetnji i najveći domet.
Korištenjem 2 i 5 GHz područja koristi se isključivo digitalna veza i svaki prijemnik je potrebno upariti s određenim predajnikom kako bi se osigurala sigurnost upravljanja.

NAČINI AUTOMATSKOG LETA, PREUZIMANJE I RUČNA INTERVENCIJA

Različiti sustavi bespilotnih zrakoplova imaju različite mogućnosti automatskog načina leta. Iz marketinških razloga proizvođači nazivaju načine rada svojih sustava različito. Radi jasnog razumijevanja, u ovom osposobljavanju ćemo koristiti generička imena načina rada sustava bespilotnih zrakoplova. Udaljeni pilot mora potpuno poznavati svaki način rada svoga sustava bespilotnog zrakoplova.

AUTOMATSKO ODRŽAVANJE VISINE

Najnapredniji sustavi bespilotnih zrakoplova opremljeni su barometričkim senzorima koji prepoznaju promjene u pritisku zraka u području u kojem lete. Koristeći algoritam promjene pritiska zraka s visinom, prepoznaju visinu na kojoj se nalaze, te su je sposobni održavati automatski. Održavana visina može varirati uslijed udara vjetra, jer će se zrakoplov naginjati u smjeru iz kojeg vjetar puše, ali će održavati zadanu visinu. Ostalim parametrima leta u ovom načinu rada upravlja udaljeni pilot.

ODRŽAVANJE POZICIJE POMOĆU GPS-A

Ovaj način rada omogućuje zadržavanje lateralne i vertikalne pozicije i idealan je za učenje upravljanja bespilotnim zrakoplovom. Značajka ovoga načina rada je da po otpuštanju kontrolnih ručica daljinskog upravljača, zrakoplov zadržava svoju trenutku poziciju.

NE ZABORAVITE!

Za ovaj način rada nužan je prijem dovoljnog broja GPS satelita prije polijetanja, pa vrijeme pripreme za polijetanje može trajati duže nego uobičajeno.

NAČIN PROGRAMIRANOG LETA

Ovaj način rada sustava bespilotnog zrakoplova omogućuje samostalnu izvedbu leta zrakoplova po unaprijed programiranoj ruti.

Primjenjivi propisi razlikuju dvije vrste programiranih operacija:
  1. Autonomna operacija je ona u kojoj je udaljenom pilotu onemogućena intervencija u odvijanje leta.
  2. Automatska operacija je ona u kojoj udaljeni pilot u svakom trenutku operacije može preuzeti upravljanje bespilotnim zrakoplovom.

NAČIN SLOBODNE ORIJENTACIJE ZRAKOPLOVA

Kada je zrakoplov okrenut smjerom leta prema udaljenom pilotu, komande imaju obrnuti učinak.

Na primjer, ako na daljinskom upravljaču kojim upravljate zrakoplovom koji leti prema vama, desnu ručicu komande gurnete u desno, zrakoplov će skrenuti u desno u odnosu na smjer svoga kretanja, međutim u odnosu na vas skrenuti će u lijevo.

Ovaj način rada omogućuje udaljenom pilotu da upravlja zrakoplovom u odnosu na poziciju zrakoplova prema sebi, a ne prema smjeru kretanja zrakoplova.

Na primjer, ako na daljinskom upravljaču kojim upravljate zrakoplovom koji leti prema vama, desnu ručicu komande gurnete u desno, zrakoplov će u odnosu na vas skrenuti u desno, iako će, u odnosu na smjer svoga kretanja, to biti zaokret u lijevo.

POVRATAK KUĆI

Ovaj način rada omogućuje siguran, samostalan i automatski povratak zrakoplova na poziciju polijetanja u slučaju kada je to potrebno.

Može se aktivirati ručno ili programirati automatsko uključivanje tog načina rada, kada se ispune određeni kriteriji, kao na primjer, kada je izgubljen radio signal ili je daljinski upravljač potrošio bateriju.

UPAMTITE!

Ovaj se način rada može koristiti samo ako se udaljeni pilot uvjerio u prijem dovoljnog broja GPS satelita prije polijetanja.Iako se korištenje ovog načina rada preporučuje kao siguran način izvođenja operacija, nužno ga je koristiti oprezno, jer prepreke i druge situacije mogu ugroziti bespilotni zrakoplov u tom načinu rada.

VAŽNO!

Dobro se upoznajte s ovim načinom rada, a poglavito kako je programirana putanja leta povratke zrakoplova na poziciju polijetanja.