PODSJETIMO SE KAKO ZRAKOPLOV LETI! KOJE SILE DJELUJU NA ZRAKOPLOV U LETU? UZGON
Da bi zrakoplov letio potreban mu je uzgon. Razni zrakoplovi postižu uzgon na razne načine, ali ako govorimo o najvećem broju bespilotnih zrakoplova, taj se uzgon postiže strujanjem zraka oko površine krila ili krakova propelera.Naime, čestice zraka imaju svojstvo da se što prije i što kraćim putem vrate na mjesto s kojeg su pomaknute.
Zahvaljujući tom svojstvu i radi veće zakrivljenosti gornje površine krila ili kraka propelera, zrak koji struji iznad krila putuje većom brzinom, nego zrak ispod krila.
Zrak koji putuje iznad neke površine vrši manji pritisak na nju, nego zrak koji je statičan ili putuje manjom brzinom u odnosu na površinu.Uzgon na krilu ili kraku propelera nastaje dakle, uslijed razlike pritisaka zraka na njihovoj gornjoj i donjoj površini.
PAŽNJA! UZGON SE MOŽE IZGUBITI!
Krilo ili krak propelera će proizvoditi dovoljno uzgona samo kada zrak oko njih struji nesmetano i potrebnom brzinom.Zrak može prestati nesmetano i dovoljno brzo strujati oko krila ili kraka propelera uslijed više razloga:
- preveliki napadni kut krila ili kraka propelera u odnosu na struju zraka,
- onečišćenja (led i druga onečišćenja),
- premala brzina krila ili kraka propelera,
- oštećenja krila ili kraka propelera.
- na krilima ili na krakovima propelera nema onečišćenja,
- da krilo i/ili krakovi propelera nisu oštećeni,
- održavate potrebnu brzinu bespilotnog zrakoplova, ako se radi o zrakoplovu s čvrstim krilima,
- održavate potrebnu brzinu vrtnje krakova propelera u slučaju multirotora.
- održavate odgovarajući napadni kut krila u odnosu na struju zraka.
NA ZRAKOPLOV U LETU DJELUJU JOŠ NEKE SILE
Sila otporaOtpor na zrakoplov u letu djeluje u smjeru suprotnom smjeru kretanja, paralelno relativnoj struji zraka i utječe na brzinu leta tako da ograničava učinak potiska motora.
Sastoji se od:
- parazitni otpor (otpor oblika i trenja), koji eksponencijalno raste s brzinom kretanja zrakoplova,
- inducirani otpor, koji pada s brzinom kretanja zrakoplova.
- Sila motora zrakoplova koja pokreće zrakoplov.
- Sila uzrokovana privlačnom silom Zemlje.
UTJECAJ TLA
Kada se krilo ili krak propelera približi površini tla, između njih i tla se stvara zračni jastuk, koji rezultira povećanjem pritiska zraka na donju površinu krila ili kraka propelera.Za zrakoplove s čvrstim krilima, utjecaj tla uzrokuje povećanje uzgona koje krilo proizvodi prilikom leta blizu površine tla. Pri slijetanju, zrakoplov „lebdi“, pa može i iznenaditi pilota koji pokušava sletjeti na površinu ograničenih dimenzija.
Pri polijetanju omogućava ubrzanje zrakoplova leteći nisko iznad površine polijetanja, koristeći utjecaj tla do postizanja sigurne brzine penjanja. Za multirotore, lebdenje nisko iznad površine tla omogućava učinkovitiju iskoristivost snage što rezultira mogućnošću podizanja težeg tereta.