menu

Izbornik

Zrakoplovi na koje se primjenjuje Pravilnik o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139

Općenito

P
Na koje zrakoplove se primjenjuje Pravilnik o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139?
O
Pravilnik se primjenjuje na:
  • posebno regulirane zrakoplove
  • povijesne zrakoplove
  • istraživačke, eksperimentalne i znanstvene zrakoplove
  • amaterski građene zrakoplove
  • bivše vojne zrakoplove
  • mikrolake zrakoplove
  • žiroplane i
  • replike povijesnih ili bivših vojnih zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139.
Važno je naglasiti da se Pravilnik ne odnosi samo na zrakoplove navedene u Aneksu I Uredbe (EU) 2018/1139, već je područje primjene prošireno zbog čega su izmijenjene definicije mikrolakih zrakoplova. Detaljnije objašnjeno u točki 8. članka 2. Uredbe (EU) 2018/1139.
Referenca: članak 1. i članak 2. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20), točka 8. članka 2. i Aneks I Uredbe (EU) 2018/1139 o zajedničkim pravilima u području civilnog zrakoplovstva i osnivanju Agencije Europske unije za sigurnost zračnog prometa

P
Kolika iznosi najveća dopuštena masa pri uzlijetanju (MTOM - Maximum Take-Off Mass) za mikrolake zrakoplove?
O
Najveća dopuštena masa pri ulijetanju iznosi za:
  • mikrolaki avion: 600 kg za avion koji nije namijenjen za letenje s vodenih površina ili 650 kg za avion koji je namijenjen za letenje s vodenih površina
  • mikrolaki helikopter: 600 kg za helikopter koji nije namijenjen za letenje s vodenih površina ili 650 kg za helikopter koji je namijenjen za letenje s vodenih površina
  • mikrolaku jedrilicu: 600 kg i
  • mikrolaku motornu jedrilicu: 600 kg.

Referenca: članak 2. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Kolika iznosi najveća dopuštena masa pri uzlijetanju (MTOM - Maximum Take-Off Mass) za žiroplane?
O
Najveća dopuštena masa pri uzlijetanju za žiroplane iznosi 600 kg.

Referenca: članak 2. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Što se može napraviti ako dokumentacija zrakoplova i/ili komponente nije dostupna?
O
Kada iz opravdanih razloga dokumentacija zrakoplova i/ili komponente nije dostupna, Agencija može prihvatiti dostupnu dokumentaciju koja je najvećoj mogućoj mjeri primjenjiva za predmetni zrakoplov i/ili komponentu.

Referenca: članak 6. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

Kontinuirana plovidbenost

P
Tko je odgovoran za kontinuiranu plovidbenost zrakoplova?
O
Za kontinuiranu plovidbenost odgovoran je:
  • vlasnik
  • operator ili
  • organizacija za kontinuiranu plovidbenost.

Referenca: članak 9. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Tko i na koga može prenijeti odgovornost za kontinuiranu plovidbenost?
O
Odgovornost za kontinuiranu plovidbenost može prenijeti:
  • vlasnik na operatora ili organizaciju za kontinuiranu plovidbenost i
  • operator na organizaciju za kontinuiranu plovidbenost.

Referenca: članak 9. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Kako se prenosi odgovornost za kontinuiranu plovidbenost?
O
Odgovornost za kontinuiranu plovidbenost prenosi se ugovorom kojim su u obzir uzeti zahtjevi ovoga Pravilnika i utvrđene obveze potpisnika u odnosu na kontinuiranu plovidbenost zrakoplova.

Referenca: članak 10. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Jesu li su moguća odstupanja od preporuka proizvođača?
O
Odstupanja od uputa proizvođača moguća su samo ako se dodatnim uputama i/ili pregledima dokaže da je osigurana jednaka ili veća razina sigurnosti.

Referenca: članak 15. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Tko mora odobriti program održavanja zrakoplova?
O
Program održavanja zrakoplova i sve naknadne izmjene i dopune mora odobriti:
  • HACZ ili
  • organizacija za kontinuiranu plovidbenost.
Referenca: Poglavlje II Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Postoji li alternativa odobravanju programa održavanja?
O
Umjesto odobrenja programa održavanja zrakoplova vlasnik odnosno operator može sam izraditi i izjavom proglasiti program održavanja zrakoplova.

Referenca: Poglavlje II Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Jednom kada se program održavanja zrakoplova proglasi ili odobri, da li ga je potrebno mijenjati?
O
Program održavanja zrakoplova potrebno je mijenjati kada se evaluacijom ili na drugi način utvrdi potreba. Program održavanja zrakoplova mora se evaluirati najmanje jednom godišnje.

Referenca: članak 24. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Kojim certifikatima se dokazuje sposobnost zrakoplova za plovidbenost i sposobnost za sigurnu zračnu plovidbu?
O
Sposobnost zrakoplova za sigurnu zračnu plovidbu dokazuje se Svjedodžbom o plovidbenosti ili Dopuštenjem za letenje i pripadajućom Potvrdom o provjeri plovidbenosti.

Referenca: Poglavlje III i Poglavlje IV Dijela drugog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Tko može provoditi provjeru plovidbenosti zrakoplova, izdati i produžiti valjanost Potvrde o provjeri plovidbenosti Potvrdu o provjeri plovidbenosti?
O
Provjeru plovidbenosti može provoditi HACZ ili organizacija za kontinuiranu plovidbenost. Potvrdu o provjeri plovidbenosti može izdati HACZ ili organizacija za kontinuiranu plovidbenost. Valjanost Potvrde o provjeri plovidbenosti može produžiti organizacija za kontinuiranu plovidbenost.

Fizička osoba koja udovolji zahtjevima za organizaciju za kontinuiranu plovidbenost iz Poglavlja I i Poglavlja II Dijela četvrtog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20) stječe pravo da vodi kontinuiranu plovidbenost, provodi provjeru plovidbenosti, produžava valjanost i izdaje Potvrdu o provjeri plovidbenosti.

Referenca: Poglavlje IV i Poglavlje V Dijela drugog i Dio četvrti Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Tko može biti osoba za kontinuiranu plovidbenost u organizaciji za kontinuiranu plovidbenost?
O
Osobu za kontinuiranu plovidbenost mora odobriti HACZ.

Osoba za kontinuiranu plovidbenost mora posjedovati:
  • odgovarajuću kvalificiranost
  • odgovarajuće znanje i
  • sposobnost provođenja postupaka kontinuirane plovidbenosti.
Odgovarajuća kvalificiranost osoblja za kontinuiranu plovidbenost dokazuje se udovoljavanjem jednom ili više sljedećih uvjeta:
  • dozvolom ili ovlaštenjem za održavanje tipa zrakoplova ili odgovarajuće vrste zrakoplova
  • završenim osposobljavanjem za izvršavanje održavanja zrakoplova i/ili komponente kod proizvođača ili ovlaštene pravne osobe
  • tehničkim predznanjem relevantnim za kontinuiranu plovidbenost i
  • iskustvom relevantnim za kontinuiranu plovidbenost.
Odgovarajuće znanje i sposobnost provođenja postupaka kontinuirane plovidbenosti proizlazi iz kvalifikacija i radnog iskustva i/ili se može dokazati provjerom znanja i sposobnosti.

Propisanim standardima otvorila se mogućnost vođenja kontinuirane plovidbenosti, provođenja provjere plovidbenosti, produžavanja valjanosti i izdavanja Potvrde o provjeri plovidbenosti širokom spektru osoba, a ne samo osobama koje posjeduju dozvolu za održavanje izdanu u skladu s EASA Part-66.

Referenca: Poglavlje II Dijela četvrtog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Treba li se svake godine provoditi provjera plovidbenosti zrakoplova?
O
Za zrakoplove koji se nalaze u kontroliranom okruženju, provjera plovidbenosti zrakoplova može se provoditi svake treće godine.

Za zrakoplove koji se ne nalaze u kontroliranom okruženju, provjera plovidbenosti mora se provoditi svake godine.

Referenca: Poglavlje IV i Poglavlje V Dijela drugog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Što znači da je zrakoplov u kontroliranom okruženju?
O
Zrakoplov je u kontroliranom okruženju kada organizacija za kontinuiranu plovidbenost vodi kontinuiranu plovidbenost zrakoplova bez prekida najmanje jednu godinu.

Referenca: članak 2. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Može li se u Hrvatski registar zrakoplova upisati zrakoplov koji trenutno nije plovidben i/ili nije upisan niti u jedan registar zrakoplova?
O
Zrakoplov koji trenutno nije plovidben i koji nije upisan u niti jedan registar zrakoplova može se upisati u Hrvatski registar zrakoplova kada se udovolji odredbama:
  • Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)
  • Pravilnika o sadržaju i načinu vođenja Hrvatskog registra civilnih zrakoplova (NN 2/2021) i
  • Pravilnika o znacima državne pripadnosti i registracijskoj oznaci zrakoplova koji se upisuju u Hrvatski registar civilnih zrakoplova (NN 155/13).

P
Koji su zahtjevi za kontinuiranu plovidbenost koje izdaje HACZ?
O
Zahtjevi za kontinuiranu plovidbenost koje izdaje HACZ propisani su Naredbom o zrakoplovnoj sigurnosti ASO-2018-003 Zahtjevi vezani uz preglede zrakoplova, zrakoplovnih komponenti i njihovih resursa.

Održavanje zrakoplova i komponenti

P
Tko smije izvršavati radove održavanja zrakoplova i/ili komponente?
O
Radove održavanja zrakoplova i/ili komponente smije izvršavati:
  • pilot-vlasnik zrakoplova
  • graditelj
  • obnovitelj i
  • organizacija za održavanje zrakoplova i/ili komponente, u skladu s uvjetima i ograničenjima propisanim Pravilnikom o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20).

Referenca: Poglavlje I Dijela trećeg Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Koji su standardi za izvršavanje radova održavanja zrakoplova i/ili komponente?
O
Standardi izvršavanja radova održavanja zrakoplova i/ili komponente propisani su Poglavljem I Dijela trećeg Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20) uz primjenu standardne prakse u zrakoplovstvu opisane u dokumentima kao što su EASA Certification Specifications for Standard Changes and Standard Repairs (CS-STAN), FAA Acceptable Methods, Techniques, and Practices - Aircraft Inspection and Repair (FAA AC 43.13) i sl.

Referenca: članak 2. i Poglavlje I Dijela trećeg Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Koje su glavne smjernice za pilota-vlasnika koji želi izvršavati radove održavanja zrakoplova i/ili komponente?
O
Pilot-vlasnik smije izvršavati preglede i radove održavanja zrakoplova i/ili komponente kako bi utvrdio opće stanje, vidljiva oštećenja i normalno funkcioniranje zrakoplova i komponenti na zrakoplovu kojem MTOM nije veći od 2730 kg i kojim se izvode nekomercijalne letačke operacije.

Pilot-vlasnik mora biti:
  • upoznat sa sadržajem programa održavanja zrakoplova
  • upoznat sa standardnom praksom primjenjivom za održavanje zrakoplova i/ili komponente i
  • siguran da je sposoban izvršiti radove održavanja navedene u programu održavanja zrakoplova.
Ograničenja radova održavanja koje izvršava pilot-vlasnik propisana su člankom 4. i Dodatkom 1. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

Referenca: Poglavlje I Dijela trećeg i Dodatak 1. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Koje su glavne smjernice za graditelja ili obnovitelja koji želi izvršavati radove održavanja zrakoplova i/ili komponente?
O
Graditelj ili obnovitelj smije izvršavati radove održavanja na zrakoplovu kojeg je izgradio ili obnovio i kojim se izvode nekomercijalne letačke operacije.

Graditelj ili obnovitelj mora biti:
  • upoznat sa sadržajem programa održavanja zrakoplova
  • upoznat sa standardnom praksom primjenjivom za održavanje zrakoplova i/ili komponente i
  • siguran da je sposoban izvršiti radove održavanja navedene u programu održavanja zrakoplova
Referenca: Poglavlje I Dijela trećeg Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Kako se izvršavaju popravci zrakoplova?
O
Popravci zrakoplova i/ili komponente izvršavaju se:
  • u skladu sa standardom održavanja zrakoplova i/ili komponente propisanim Pravilnikom o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20).
  • prema dokumentaciji koju je odobrio:
    • proizvođač
    • organizacija za održavanje zrakoplova
    • organizacija za kontinuiranu plovidbenost
    • zrakoplovni stručnjak
    • odobrena projektna organizacija
    • kontrolor radova
    • graditelj
    • obnovitelj ili
    • organizacija za gradnju ili ispitivanje.
Referenca: Poglavlje I Dijela trećeg Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Kako se izvršavaju preinake zrakoplova?
O
Preinake zrakoplova i/ili komponente izvršavaju se:
  • u skladu sa standardom održavanja zrakoplova i/ili komponente propisanim Pravilnikom o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20).
  • prema dokumentaciji koju je odobrio:
    • proizvođač
    • organizacija za održavanje zrakoplova
    • zrakoplovni stručnjak
    • odobrena projektna organizacija
    • kontrolor radova
    • graditelj ili
    • organizacija za gradnju ili ispitivanje.
Referenca: Poglavlje I Dijela trećeg Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Kako se potvrđuju izvršeni održavanja zrakoplova ili komponente?
O
Izvršeni radovi održavanja zrakoplova ili komponente moraju se potvrditi izdavanjem Potvrde o otpuštanju u upotrebu nakon završetka radova održavanja, a prije prvog sljedećeg leta zrakoplova.

Za Potvrdu o otpuštanju u upotrebu zrakoplova ili komponente propisan je obavezan sadržaj.

Referenca: članak 40. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Može li i kako fizička osoba koja nije pilot-vlasnik, graditelj ili obnovitelj izvršavati radove održavanja zrakoplova i/ili komponente?
O
Kada fizička osoba udovolji zahtjevima iz Poglavlja I i Poglavlja III Dijela četvrtog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20) stječe pravo da izvršava radove održavanja zrakoplova i/ili komponente.

Referenca: Dio četvrti Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Tko može biti osoba za izvršavanje radova održavanja zrakoplova i/ili komponente u organizaciji za održavanje zrakoplova i/ili komponente?
O
Osobu za izvršavanje radova održavanja zrakoplova i/ili komponente mora odobriti HACZ.

Osoba za izvršavanje radova održavanja zrakoplova i/ili komponente mora posjedovati:
  • odgovarajuću kvalificiranost
  • odgovarajuće znanje i
  • sposobnost provođenja postupaka kontinuirane plovidbenosti.
Odgovarajuća kvalificiranost osoblja za kontinuiranu plovidbenost dokazuje se udovoljavanjem jednom ili više sljedećih uvjeta:
  • dozvolom ili ovlaštenjem za održavanje tipa zrakoplova ili odgovarajuće vrste zrakoplova
  • dozvolom ili ovlaštenjem za održavanje tipa pogonske grupe ili odgovarajuće vrste pogonske grupe
  • završenim osposobljavanjem za izvršavanje održavanja zrakoplova i/ili komponente kod proizvođača ili ovlaštene pravne osobe
  • tehničkim predznanjem relevantnim za održavanje zrakoplova i/ili komponente
  • relevantnim iskustvom za održavanje zrakoplova i/ili komponente
  • relevantnim iskustvom graditelja ili obnovitelja zrakoplova i
  • relevantnim iskustvom zrakoplovnog kontrolora radova gradnje ili obnove zrakoplova.
Odgovarajuće znanje i sposobnost izvršavanja radova održavanja zrakoplova i/ili komponente proizlazi iz kvalifikacija i radnog iskustva i/ili se može dokazati provjerom znanja i sposobnosti.

Propisanim standardima otvorila se mogućnost izvršavanja radova održavanja zrakoplova i/ili komponente širokom spektru osoba, a ne samo osobama koje posjeduju dozvolu za održavanje izdanu u skladu s EASA Part-66.

Referenca: Poglavlje III Dijela četvrtog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Može li organizacija za održavanje odobrena u skladu EASA Part-145, EASA Part-CAO ili nekim drugim posebnim propisom ili propisom druge države održavati zrakoplov na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139?
O
Pravilnikom je omogućeno odobrenje organizacije koja posjeduje odobrenje izdano u skladu s posebnim propisima ili propisima druge države kada HACZ utvrdi udovoljavanje zahtjevima iz Poglavlja I i Poglavlja III Dijela četvrtog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20), čime se otvorila mogućnost da organizacije odobrene u skladu EASA Part-145 i EASA Part-CAO održavaju zrakoplove na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139.

Referenca: Dio četvrti Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

Odobrenje za posebne letove

P
U kojem slučaju se izdaje Odobrenje za posebne letove?
O
HACZ može izdati Odobrenje za posebne letove za zrakoplov koji više nije sukladan ili nije utvrđeno da je sukladan specifikacijama za plovidbenost, a koji je pod određenim uvjetima sposoban za sigurnu zračnu plovidbu

Referenca: Dio sedmi Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Tko i u koju svrhu može zatražiti izdavanje Odobrenja za posebne letove?
O
Zahtjev za izdavanje Odobrenja za posebne letove može podnijeti:
  • pravna ili fizička osoba odgovorna za kontinuiranu plovidbenost tog zrakoplova ili
  • graditelj ili obnovitelj,
Odobrenje za posebne letove može se izdati u sljedeće svrhe:
  • isporuka ili izvoz zrakoplova
  • ispitivanje u letu
  • izvođenja probnog leta u svrhu provođenja provjere plovidbenosti ili nakon izvršenih radova održavanja zrakoplova kada Svjedodžba o plovidbenosti ili Dopuštenje za letenje nije valjano
  • letenje zrakoplovom do mjesta na kojem se trebaju obaviti radovi održavanja ili provjera plovidbenosti zrakoplova
  • letenje zrakoplovom do mjesta skladištenja ili
  • drugu svrha koju uz obrazloženje podnositelja zahtjeva za izdavanje odobrenja prihvati HACZ.
Referenca: Dio sedmi Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Što je potrebno dostaviti da bi se izdalo Odobrenje za posebne letove?
O
Uz zahtjev za izdavanje Odobrenja za posebne letove mora se priložiti:
  • objašnjenje zašto zrakoplov ne udovoljava specifikacijama za plovidbenost
  • program ispitivanja zrakoplova i
  • Uvjeti za let.
Referenca: Dio sedmi Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Što moraju sadržavati Uvjeti za let?
O
Uvjeti za let moraju sadržavati sljedeće:
  • opis konfiguracije zrakoplova za koju se traži Odobrenje za posebne letove
  • obrazloženje da je zrakoplov siguran za zračnu plovidbu pod predloženim Uvjetima za let
  • uvjete ili ograničenja neophodna za sigurnu zračnu plovidbu zrakoplova, a što uključuje uvjete i ograničenja koja se odnose na:
    • rute i zračni prostor
    • posadu koja će upravljati zrakoplovom
    • prijevoz osoba koje nisu posada zrakoplova
    • operativna ograničenja, posebne procedure i tehničke zahtjeve
    • program ispitivanja zrakoplova
    • kontinuiranu plovidbenost i
    • održavanje.
Referenca: Dio sedmi Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

Posebno regulirani zrakoplovi

P
Koji zrakoplovi udovoljavaju uvjetima za kategoriju posebno reguliranih zrakoplova?
O
Niže navedeni zrakoplovi udovoljavaju uvjetima za kategoriju posebno reguliranih zrakoplova.

Posebno regulirani avion: avion projektiran da nosi samo pilota, kojim se izvode nekomercijalne letačke operacije i kojem MTOM nije veći od:
  • 300 kg
  • 315 kg za avion opremljen sustavom spašavanja padobranom
  • 330 kg za avion namijenjen za letenje s vodenih površina ili
  • 390 kg za amaterski građeni avion uz uvjet da omjer njegovog MTOM-a i:
    • ukupne snage pogonske grupe iznosi više od 5 kg/kW ili
    • potiska iznosi više od 0,26 kg/N.
Posebno regulirani balon: balon projektiran da nosi samo pilota, kojim se izvode nekomercijalne letačke operacije i kojem najveći projektirani volumen nije veći od:
  • 1200 m3 za balon uzgonjen vrućim zrakom ili
  • 400 m3 za balon uzgonjen plinom.
Posebno regulirani helikopter: helikopter projektiran da nosi samo pilota, kojim se izvode nekomercijalne letačke operacije i kojem MTOM nije veći od:
  • 300 kg
  • 315 kg za helikopter opremljen sustavom spašavanja padobranom
  • 330 kg za helikopter namijenjen za letenje s vodenih površina ili
  • 390 kg za amaterski građeni helikopter uz uvjet da omjer njegovog MTOM-a i ukupne snage pogonske grupe iznosi više od 3 kg/kW.
Posebno regulirana jedrilica: jedrilica projektirana da nosi samo pilota, kojom se izvode nekomercijalne letačke operacije i kojoj MTOM nije veći od:
  • 250 kg
  • 265 kg za jedrilicu opremljenu sustavom spašavanja padobranom ili
  • 275 kg za jedrilicu namijenjenu za letenje s vodenih površina.
Posebno regulirana motorna jedrilica: motorna jedrilica projektirana da nosi samo pilota, kojom se izvode nekomercijalne letačke operacije i kojoj MTOM nije veći od:
  • 300 kg
  • 315 kg za motornu jedrilicu opremljenu sustavom spašavanja padobranom
  • 330 kg za motornu jedrilicu namijenjenu za letenje s vodenih površina ili
  • 390 kg za amaterski građenu jedrilicu s pomoćnim motorom uz uvjet da omjer njenog MTOM-a i:
    • ukupne snage pogonske grupe iznosi više od 5 kg/kW ili
    • potiska iznosi više od 0.26 kg/N.
Posebno regulirani zračni brod: zračni brod projektiran da nosi samo pilota, kojim se izvode nekomercijalne letačke operacije i kojem najveći projektirani volumen ne prelazi:
  • 1200 m3 za zračni brod uzgonjen vrućim zrakom ili
  • 400 m3 za zračni brod uzgonjen plinom.
Posebno regulirani žiroplan: žiroplan projektiran da nosi samo pilota, kojim se izvode nekomercijalne letačke operacije i kojem MTOM nije veći od:
  • 300 kg
  • 315 kg za žiroplan opremljen sustavom spašavanja padobranom
  • 330 kg za žiroplan namijenjen za letenje s vodenih površina ili
  • 390 kg za amaterski građeni žiroplan uz uvjet da omjer njegovog MTOM-a i:
    • ukupne snage pogonske grupe iznosi više od 5 kg/kW ili
    • potiska iznosi više od 0,26 kg/N.
Referenca: članak 2. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Kada se zrakoplov smatra posebno reguliranim?
O
Zrakoplov koji udovoljava uvjetima za kategoriju posebno reguliranih zrakoplova smatra se posebno reguliranim zrakoplovom samo ako je udovoljeno zahtjevima Dijela petog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20) i kada je za zrakoplov izdana Dozvola za letenje posebno reguliranog zrakoplova.

Referenca: Dio peti Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Može li se za posebno regulirani zrakoplov naknadno izdati Svjedodžba o plovidbenosti ili Dopuštenje za letenje?
O
Zrakoplov za koji je jednom izdana Dozvola za letenje posebno reguliranog zrakoplova ostaje trajno u statusu posebno reguliranog zrakoplova.

Referenca: Dio peti Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Primjenjuju li se svi dijelovi Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20) na posebno regulirane zrakoplove?
O
Na posebno regulirane zrakoplove primjenjuje se samo Dio peti Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20).

Referenca: Dio peti Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

Gradnja i obnova zrakoplova

P
Tko može zatražiti odobrenje za gradnju ili obnovu zrakoplova?
O
Odobrenje za gradnju ili obnovu zrakoplova može zatražiti pravna ili fizička osoba.

Referenca: Poglavlje I Dijela Šestog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Mora li se na zahtjevu za gradnju ili obnovu navesti graditelj ili obnovitelj kada zahtjev za odobrenje gradnje ili obnove podnosi pravna osoba?
O
Na zahtjevu se moraju navesti graditelj ili obnovitelj i kada zahtjev za odobrenje gradnje ili obnove podnosi pravna osoba.

Referenca: Poglavlje I Dijela Šestog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Može li odobrenje za gradnju ili obnovu zatražiti više graditelja ili obnovitelja?
O
Odobrenje za gradnju ili obnovu može zatražiti više graditelja ili obnovitelja, pri čemu su propisane obaveze i odgovornosti jednako primjenjive na sve graditelje ili obnovitelje.

Referenca: Poglavlje I Dijela Šestog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Može li se zrakoplov izgraditi ili obnoviti bez nadzora?
O
Gradnja ili obnova zrakoplova mora se provoditi pod nadzorom kontrolora radova i zrakoplovnog stručnjaka ili projektne organizacije.

Međutim, zrakoplov se može izgraditi bez nadzora zrakoplovnog stručnjaka ili projektne organizacije ako se:
  • zrakoplov ne gradi prema vlastitim planovima ili
  • ne izvršavaju preinake opisane pod točkom 1. i točkom 2. iz Dodatka 1. ovoga Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20).
Nadalje, za provjeru zrakoplova kojom se utvrđuje sposobnost zrakoplova za sigurnu zračnu plovidbu potrebni su zrakoplovni stručnjak ili projektna organizacija.

Referenca: Poglavlje I i Poglavlje II Dijela Šestog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Moraju li se osobe koje provode nadzor gradnje ili obnove odobriti ili ih je dovoljno navesti u Programu gradnje ili obnove?
O
Kontrolore radova, zrakoplovne stručnjake i projektnu organizaciju mora odobriti HACZ u posebnom postupku.

Referenca: Poglavlje I i Poglavlje II Dijela Šestog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Mogu li se osobe koje provode nadzor gradnje ili obnove odobriti neovisno od postupka gradnje ili obnove?
O
Kontrolore radova, zrakoplovne stručnjake i projektnu organizaciju HACZ može odobriti neovisno od postupka gradnje ili obnove.

Referenca: Poglavlje II Dijela Šestog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Može li se gradnja ili obnova odobriti nakon početka radova?
O
Gradnja ili obnova može se odobriti nakon početka radova ako se udovolji i dodatnim zahtjevima za odobrenje gradnje ili obnove propisanim u članku 69., članku 70. i članku 71. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20).

Referenca: Poglavlje I Dijela Šestog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)

P
Može li se gradnja ili obnova odobriti nakon početka radova kada je nadzor gradnje ili obnove provodilo inozemno nadležno tijelo?
O
Gradnja ili obnova može se odobriti nakon početka radova kada je nadzor gradnje ili obnove provodilo inozemno nadležno tijelo ako se udovolji i dodatnim zahtjevima za odobrenje gradnje ili obnove propisanim u članku 69. i članku 72. Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20).

Referenca: Poglavlje I Dijela Šestog Pravilnika o gradnji, obnovi, održavanju i kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova na koje se ne primjenjuje Uredba (EU) 2018/1139 (NN 134/20)